vrijdag 2 mei 2008

Netwerk : draadloos of met kabels

Het netwerk is een essentieel onderdeel van de apparatuur om een snelle verwerking van een groot aantal beurtbriefjes mogelijk te maken.
Een draadloze verbinding is in ieder geval 10 maal trager dan via een netwerkkabel. Dat nadeel moet afgewogen worden tegenover het voordeel van een snellere opstelling en wat meer comfort. Netwerkkabels en -fiches kunnen immers ook stuk geraken.
In de komende interclubs zal uitgezocht worden welke configuratie het best geschikt is en de meeste voldoening schenkt aan de juryleden.

Ik zal echter nog eens controleren of de instellingen van de Vista-computers qua delen van bestanden nog in orde zijn. PC Amsterdam is in orde op dit gebied.

Mike.

dinsdag 25 maart 2008

Lijst nulscores

In de wandelgangen ving ik een idee op van een twijfelende scrabbelaarster. Waarom had ze een nulscore gekregen ? In het programma van Jan De Ridder kan er aan het einde van de wedstrijd een lijstje afgedrukt worden met de woorden die een nulscore kregen, de reden waarom en de bijhorende spelersnummers.
Als deze lijst na afloop van de wedstrijd uitgehangen wordt, of via de NTSV-site geraadpleegd kan worden, dan zouden heel wat twijfels weggenomen worden.
Je zou ook kunnen argumenteren dat je op die manier iets bijleert (qua foutieve woorden), maar ik vind (persoonlijk) dat je zo ook foutieve woorden aanleert en geneigd bent om deze te gebruiken in de toekomst ...
Nog argumenten pro of contra ?

maandag 24 maart 2008

Evaluatie na IC Tielt

De aangekondigde paasversie van ICJ was toch geen succes.
  • In de eerste wedstrijdhelft is tweemaal een situatie ontstaan, waarbij de drie programma's blokkeerden. Door de toepassing af te sluiten (rood kruisje bovenaan rechts) kon men weer verder, maar het zorgt toch voor ergernis en onnodige vertragingen in de jurykamer.
  • Er is ook een fout aan het licht gekomen bij het afdrukken van de beurt : indien men net daarvoor de nieuwe beurt ingeeft en het maximum, verschijnen de nulscores van de vorige beurt niet op het blad.
  • Om 15u30 waren 10 beurten afgewerkt en heb ik, in overleg met de juryleden, de vorige versie van ICJ teruggeplaatst. In de tweede wedstrijdhelft is er geen blokkering geweest : de laatste 9 beurten werden in 70 minuten afgewerkt. De oorzaak moet dus toch in het programma gezocht worden, niet zozeer in de apparatuur, vermoed ik.
  • Er waren ook klachten over de merkelijk tragere werking van de computer China !
  • Positieve reacties op het uitzicht en nieuwe functionaliteit van de nieuwste versie. De oude versie blijft echter actief om geen risico's te nemen in Mortsel, waar ondergetekende niet aanwezig kan zijn.
  • De activeringscodes voor Score zijn aangevraagd aan Gert Serneels (en inmiddels ontvangen).
Nog werk aan de winkel, dus !
Mike.

maandag 17 maart 2008

Nacontrole en ergonomie

Na een bijzonder vruchtbaar weekend kan ik nog de volgende verbeteringen vermelden :


  • Vermelding van wedstrijdtitel op het hoofdmenu (Access 2007 runtime)



  • Grotere en duidelijkere letters in de nacontrole. Je kan ook dubbelklikken op de volledige lijn van het wedstrijdblad om een specifieke beurt te bekijken.



  • Je kan enkele kleuren veranderen op het scrabblebord : kleur van de letterblokjes (grijze of lichtgele achtergrond) en kleur van de letters van een nieuw woord (zwart of wit).



Mike.


zaterdag 15 maart 2008

Export naar XML

Vanaf 15/3/2008 is er een nieuwe export-mogelijkheid toegevoegd aan interclubjury.
Je kan een XML-document aanmaken met precies dezelfde gegevens als het Excel-document.

Dit bestandsformaat is universeel bruikbaar, ook als je niet over Microsoft Excel 2000 (of hoger) beschikt.

Een concreet voorbeeld : ik heb Office 97 en de Access 2007 runtime. Met deze laatste kan ik interclubjury uitvoeren. Als ik een wedstrijd wil exporteren naar Excel, verschijnt een foutmelding omdat Excel 2000 niet aanwezig is. Exporteren naar XML lukt wel : ziehier een voorbeeld.

Ik ben nog bezig met het aanpassen van de XML zodat Windows deze onmiddellijk herkent en opent met Excel.

Mike.

dinsdag 11 maart 2008

Nieuwe versie interclubjury (11 maart 2008)

De nieuwe versie is klaar voor Access 2000-2003 !
Naast de punten die op 2 maart verbeterd werden, bevat deze versie ook :
  • Openen van Excel uitsluitend op het ogenblik van de export. Opstarten van interclubjury gebeurt daardoor sneller. Excel wordt ook expliciet gesloten na het exporteren van de wedstrijd.
  • Instelling van alle rapporten op de standaardprinter.
  • Afdruk wedstrijdblad op één bladzijde.
  • Ingave beurten : de kolom met tips is breder.
  • Overbodige tabellen voor onafgewerkte beurten verwijderd.
Je kan de nieuwe versie hier downloaden : zie bovenaan de rechterkolom.
Bijkomende tips altijd welkom ! Hierna wordt de handleiding bijgewerkt.
De nieuwe versie voor Access 2007 wordt aangemaakt op 22 maart in Tielt.

zondag 2 maart 2008

Nieuwe versie interclubjury (2 maart 2008)

Er is een nieuwe versie van interclubjury ontwikkeld.
Voornaamste wijzigingen :
* Nieuw logo op het hoofdmenu.
* Grotere letters en knoppen.

* Altijd correcte aantallen voor af- en onafgewerkte briefjes en nulscores.

* Selecteren van een afgewerkt briefje of nulscore.
* Extra tips.


Deze versie moet nog omgezet worden naar MDE (voor Access 2000) en ACCDE (voor Access 2007) en wordt daarna gepubliceerd.

zaterdag 23 februari 2008

Database repareren in Access 2007

Op het IRK konden enkele beurtbriefjes niet ingegeven worden, omdat een fout geslopen was in de databank. Microsoft voorziet dan een oplossing door de databank te repareren. In Access 2007 is dit niet zo gemakkelijk te vinden.

Start Access 2007 op en open de wedstrijd-databank. Klik op de Office-knop en ga via Beheren naar Database comprimeren en herstellen.

zaterdag 16 februari 2008

Evaluatie na IRK

Het netwerk functioneerde naar behoren.
Er zijn nu 3 handleidingen voorhanden in de vorm van een draaiboek.
Op de 3 portables is Van Dale 14 geïnstalleerd.

Eén probleem vastgesteld bij het ingeven van bepaalde beurten : deze werden niet verwerkt en er verscheen ook geen foutmelding. Bij het manueel ingeven van de gegevens (rechtstreeks in de tabellen) werd duidelijk dat er een probleem zat in de indexen op de beurten-tabel. Dit probleem was verholpen door de database eens te repareren.

Het draaiboek zou ook uitleg moeten bevatten over eenvoudige Windows-handelingen : aanmaken van een mapje, kopiëren van een bestand van en naar een USB-stick, afsluiten van Windows Vista, ...

Inmiddels is uit de naverbetering gebleken dat er door in de jurykamer slechts één foutje ingegeven was ! Proficiat !

dinsdag 5 februari 2008

Tafelschikking

Marc (MSE) heeft heel wat problemen gehad met de tafelschikking in Interclubjury.

Belangrijk in dergelijk geval is om met een goede ICLEEG.MDB te starten (desnoods interclubjury.zip opnieuw downloaden van de NTSV-site) en de wedstrijd opnieuw aan te maken.

Momenteel wordt de tafelschikking in de vorm van het opgemaakte formulier gekopieerd naar de wedstrijd-database. Bij het verbinden met de wedstrijd wordt het formulier in interclubjury geïmporteerd. Ik ben van plan om deze techniek te vervangen door een gegevenstabel, wat minder risico's inhoudt qua compatibiliteit met de verschillende Access-versies die gebruikt worden. Is wel een serieus werkje dat ik goed moet voorbereiden (wellicht voor een vakantieperiode ...).